Comunicarea presupune cunoastere de sine si stima de sine, presupune constientizarea nevoilor celuilalt si capacitatea de a intelege mesajul transmis. Necesita asumarea solutionarii conflictelor si acceptarea diferentelor de opinie. Totodata, presupune a da si a primi feed-back.
Nu putem sa nu comunicam. Si totusi, de multe ori, recurgem la modalitati ineficiente de a ne transmite mesajul.
Mai jos am intocmit o lista de "practici" care distorsioneaza mesajul si fac comunicarea ineficienta:
1. Critica - "Tu esti de vina, esti singurul vinovat de dezastrul in care te afli."
2. Etichetarea - "Esti un betiv, un pierde-vara"; "Toti sunteti niste insensibili."
3. Lauda evaluativa - "Mereu ai fost fata buna. Ma ajuti sa-mi termin si eu lucrarea?"
4. Oferirea de sfaturi - "Daca as fi in locul tau, as proceda asa..."
5. Intrebari inchise - "Regreti cele intamplate?"
6. A da ordine - "Fa-ti temele acum"!"Fa asa cum iti cer"!
7. Amenintarea - "Inceteaza imediat, sau o incasezi"!
8. Moralizarea - "Ar trebui sa-ti fie rusine pentru..."
9. Abaterea discutiei - "Nu te mai gandi la ce s-a intamplat. Hai sa schimbam subiectul."
10. Argumentarea logica impusa - "Daca nu ai fi cheltuit banii pe prostii, am fi putut merge vara asta la mare".
Reciteste lista si incearca, la modul cel mai onest cu putinta, sa vezi cand ai folosit una sau mai multe dintre aceste stiluri de comunicare si ce consecinte au avut in plan relational.
Comunica eficient!
Exprima propriile opinii si emotii, fara atac la interlocutor.
Utilizeaza limbajul responsabilitatii, cu cele trei componente de baza:
a) descrierea comportamentului - "Cand nu dai telefon acasa...";
b) exprimarea propriilor emotii, sentimente - "ma ingrijorez sa nu fi patit ceva";
c) formularea consecintelor comportamentului - "pentru ca nu stiu unde ai putea fi".
Foloseste mesaje la persoana intaia - "sunt stanjenita cand imi reprosezi lucruri in fata copilului".
Evita mesajele adresate la persoana a doua - "fumezi/bei prea mult".
Exprima-ti emotiile si incurajeaza interlocutorul sa si le exprime - "sunt suparat ca..."; "simt ca-mi vine s-o iau la goana cand..."; "sunt nemultumit cand nu-ti tii promisiunile".
Foloseste metafora, spune o gluma pentru a relansa o discutie "in corzi".
Evita stereotipiile verbale, surprinde-ti placut interlocutorul cu o vorbire aleasa, interesanta. Fii creativ in vorbire.
Sopteste.
Fii amabil, fii politicos cu interlocutorul, arata respect, oricare ar fi statusul tau social.
Exerseaza-ti comunicarea intr-o limba straina cunoscuta, in functie de interlocutor.
Citeste pentru a-ti imbunatati abilitatile de comunicare.
Daca vrei sa stii cum poti comunica mai bine in familie, ca parinte, te invit sa (re)citesti articolul pe care l-am scris pe aceasta tema.
Eu comunic chiar acum cu tine.
Astept feed-back.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu